De laatste jaren horen we steeds meer over Google E-A-T, maar wat het precies betekent is nog niet voor iedereen even duidelijk. Je denkt misschien bij het woord EAT aan eten, maar het heeft daar verder helemaal niets mee te maken. Wat Google E-A-T is en voor wie het belangrijk is leggen we je daarom graag hieronder uit!

Wat is Google E-A-T?

Google E-A-T staat voor Expertise, Autoriteit en Betrouwbaarheid. Kort gezegd staat dit voor de autoriteit van de website, de expertise en betrouwbaarheid die je uitstraalt. Dit komt voort uit de Quality Evaluator Guidelines. Google wilde namelijk werken aan een betere en betrouwbare beoordeling van de webcontent die je op het internet tegenkomt. Ze maken natuurlijk voornamelijk gebruik van hun eigen algoritmes, maar vinden het daarnaast ook belangrijk dat resultaten handmatig worden gecontroleerd. 

Wat opviel uit het Hyung-Jin Kim-interview van SMX Next van vorige week is dat EAT gebruikt wordt in elk afzonderlijke zoekopdracht. E-A-T is een kernonderdeel geworden voor de statistieken. Google wil namelijk alleen informatie delen wat betrouwbaar en actueel is voor zijn bezoekers. 

Voor wie is Google E-A-T belangrijk?

Eigenlijk is het voor iedereen die een website heeft belangrijk om E-A-T te implementeren, vooral voor degene die werken aan een uitstekende SEO strategie. Echter, is het voor de zogenaamde YMYL-websites net iets belangrijker. YMYL staat voor Your Money Your Life. Dit gaat dus vooral om websites die informatie bieden over gezondheid en financiën. Google wil namelijk niet dat er misinformatie verspreid wordt over deze zaken. Dit kan namelijk schadelijk zijn voor mensen hun persoonlijke situaties. 

Hoe verbeter je jouw Google E-A-T?

Inmiddels weet je waar Google E-A-T voor staat en waarom het ingezet wordt. Nu ben je natuurlijk ook benieuwd hoe je jouw Google E-A-T zelf kunt verbeteren. Hieronder vind je een aantal tips:

  1. Voeg auteurs toe aan de geschreven content

De content schrijft zich natuurlijk niet vanzelf. Het toevoegen van een auteur aan de content zorgt ervoor dat je laat zien dat een expert het heeft geschreven. 

  1. Voeg externe links toe

Naast het opbouwen van jouw autoriteit via linkbuilding, zijn externe links in content ook erg belangrijk. Zoals in deze tekst al even kort werd benoemd, wil Google zo min mogelijk misinformatie op het internet hebben. Het toevoegen van externe links naar ‘goede’ websites helpt hierbij. Je laat namelijk zien dat je de bezoeker ook echt wilt helpen aan de juiste informatie. Een ‘goede’ website met de juiste informatie kan bijvoorbeeld in Nederland de website van de Rijksoverheid zijn. 

  1. Controleer de huidige content

Zorg ervoor dat je jouw huidige content op de website analyseert en optimaliseert waar nodig. Als de content niet voldoet aan de E-A-T regels is het belangrijk dat je deze verwijderd of juist verbeterd naar de goede informatie. 

Categorieën: Uncategorized

0 reacties

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *