Veen, Bosch & Keuning Uitgevers Groep heeft de tijdschrifttitels van Veen Media verkocht aan Shatho Beheer. Als de ondernemingsraad en de licentiehouders akkoord gaan, is de overname op 1 juli definitief.

Veen Media is uitgever van onder andere Filosofie Magazine, Historisch Nieuwsblad, Maarten! en New Scientist. Ik ben blij met de verkoop”, zegt Geneviève Waldmann, directeur van VBK. Zoals jullie allemaal weten, hebben tijdschriften het moeilijk. Maar bij Veen Media hebben we de afgelopen jaren een transitie gemaakt, zodat fabrikanten niet meer alleen vanuit de tijdschriften denken, maar ook vanuit het merk. Om deze strategie verder te ontwikkelen heeft Veen Media een nieuwe injectie nodig, zegt Waldmann. De focus van VBK ligt echt op de algemene boekenmarkt. Daar ligt het grootste deel van onze inkomsten. Eind vorig jaar zijn we dus op zoek gegaan naar een geschikte overnamepartner”.

Shatho Beheer is een informele investeerder gevestigd in Rotterdam. “Onze holdings zijn dus altijd op lange termijn. Soms zijn het interessante bedrijven om mee te beginnen, vaker zijn het bedrijven in een later stadium van het leven waarvoor financiering voor groei en/of herstructurering gewenst is”.

Het Rotterdamse bedrijf is al geruime tijd actief in de uitgeverswereld, onder meer door de overname van het F&L Media magazine label en deelname in onder andere Printforce, Sweek, Mybestseller en Gigaprint. “Vorig jaar werd ontdekt dat F&L Media winstgevend is voor onze portefeuille”, zegt directeur Vincent Opschoor. “Nu denken we dat we hetzelfde kunnen doen met VBK Media tijdschriften. We weten ook dat het tijdschrift een krimpende markt is, maar we hebben vertrouwen in de groei van de evenementen die met sommige van de tijdschriften gepaard gaan en zijn geïnteresseerd in de expertise. Het gaat dus niet alleen om het publiceren van de tijdschriften, maar ook om andere bronnen van inkomsten. Denk aan content marketing, evenementen en online mogelijkheden”.